Från SIK till dagens kompetenskrav
SIK står för Skandinavisk Infrastruktur Kompetens och var ett delvis EU-finansierat samarbetsprojekt mellan Sverige och Norge som pågick mellan 2012 och 2014. Målet var att skapa gemensamma och likvärdiga kompetenskrav för arbete på vägar och järnvägar, oavsett på vilken sida av gränsen arbetet utfördes. På så sätt skulle det underlätta för individers rörlighet över gränsen.
Inom projektet togs det fram en certifieringsmodell som bland annat omfattade vinterväghållning, säkerhet vid arbete på väg och säkerhet vid arbete på järnväg. Under denna period skedde tester och certifiering enligt SIK, men då EU-projektet var slut valde de involverade myndigheterna att inte fortsätta med samarbetet. Trots denna korta projektperiod så lever resultatet till viss del vidare.
Idag används inte längre begreppet "SIK" i Trafikverkets kommunikation. Istället pratar man om Trafikverkets kompetenskrav och certifiering. Innehållet är i stora delar detsamma som det som utvecklades under SIK-projektet för mer än 10 år sedan, men med en tydligare koppling till Trafikverkets egna regelverk TDOK 2018:0371 samt TDOK 2012:86.
Kompetenskraven för vinterväghållning
Ett område där regelverket från SIK-projektet lever kvar är inom vinterväghållning, då dessa delar i viss mån inte har utvecklats lika mycket som övriga regelverk inom arbete på väg.
Begreppet “SIK” lever kvar starkt när diskussionen kommer till vinterväghållning. Men det är ett begrepp som inte finns hos Trafikverket sedan många år. Trots detta finns det vissa utbildare som erbjuder “SIK Vinterväghållning”, mycket av innehållet är troligen giltigt även idag men det går att anta att kursmaterialet inte har uppdaterats på 10 år.
Vinterväghållning idag
Trafikverket ställer krav på att både förare och arbetsledare ska ha rätt kompetens för uppgiften. Här skiljer man på två huvudroller:
- Den som utför vinterväghållningen
- Den som styr och leder arbetet med vinterväghållning
För att säkerställa att rätt kunskap finns hos personalen har Trafikverket infört ett certifieringsprov. Det är ett teoretiskt prov som skrivs hos Trafikverkets förarprovskontor och som testar kunskaper om allt från fordonsanvändning och halkbekämpning till säkerhet, miljöhänsyn och arbetsmiljö.
Certifikatet är personligt och giltigt i sex år. När giltighetstiden löper ut måste provet göras om för att du ska fortsätta vara behörig.
När krävs certifieringen?
Certifieringskravet gäller inte överallt. Trafikverket använder ett system med vägklasser, från 1 till 5, där vägklass 1–3 omfattar de mest trafikerade och prioriterade vägarna.
För förare som utför praktisk vinterväghållning i vägklass 1–3 krävs att kompetensen är certifierad hos Trafikverket. För arbetsledare som styr och leder vinterväghållningen gäller certifieringskravet på samtliga vägklasser, det vill säga även på vägklass 4-5.
Om arbetet sker på vägklass 4–5, eller på vägar där Trafikverket inte är väghållare, exempelvis kommunala eller privata vägar, finns inget krav på Trafikverkets certifiering för förare.
Kommunala vägar (eller annan väghållare)
Det är alltid väghållaren som bestämmer vilka krav som ska gälla för arbete på vägen. Vid arbete på Trafikverkets vägar är det enklare att vara tydlig, men ska du utföra arbete på det kommunala vägnätet måste du kontrollera vilka regler de ställer i just din kommun. Sverige har 290 kommuner som alla har viss variation på sina regler, så inför att du ska ut och arbeta måste du kolla vad som gäller i just din kommun.
Även om det inte går att ge ett generellt svar för vad som gäller på kommunala vägar (eller med andra väghållare) är det ofta så att de kräver utbildning liknande vad Trafikverket kräver, men ofta krävs inte Trafikverkets certifiering.
Därför finns kompetens- och certifieringskraven
Syftet med kompetenskraven är enkelt: att höja säkerheten och kvaliteten i vinterväghållningen. På de mest trafikerade vägarna är kraven extra höga eftersom förhållandena snabbt kan förändras och felaktiga beslut kan få stora konsekvenser.
Certifieringen är ett sätt att säkerställa att den som kör plogbilen, saltbilen eller leder arbetet vet exakt hur arbetet ska utföras på ett säkert, effektivt och miljöanpassat sätt.
Slutsats
Begreppet SIK-kompetens hör till historien men själva innehållet lever vidare. Idag är det Trafikverkets certifieringskrav för vinterväghållning som gäller, och utan ett giltigt certifikat får du helt enkelt inte köra vinterväghållningsfordon på Trafikverkets mest trafikerade vägar.
För dig som arbetsledare gäller kraven i alla vägklasser, medan det för förare främst gäller vägklass 1-3. På kommunala och enskilda vägar kan reglerna se olika ut, vilket gör att du alltid behöver kontrollera vad som gäller i just din kommun eller hos den väghållare du arbetar för.
Det viktiga är att förstå varför kraven finns: för att garantera säkerhet, framkomlighet och miljöhänsyn på våra vintervägar. Med rätt kompetens och certifiering får både trafikanter och arbetsgivare trygghet i att arbetet utförs på ett professionellt och säkert sätt.