Kursbeskrivning
Om utbildningen
Denna utbildning riktar sig huvudsakligen till de personer som ska verka som BAS-P eller BAS-U. Utbildningen är även lämplig för alla personer i en arbetsledande roll inom byggindustrin. Kursen ger en helhetsbild av alla aktörers ansvar på en arbetsplats, inklusive byggherrar, arbetsgivare, skyddsombud och arbetstagare.
Vad är BAS-P?
BAS-P står för byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering. Det är den person som har ansvar för att samordna arbetsmiljöfrågorna i de tidiga skedena av ett bygg- eller anläggningsprojekt, det vill säga innan det faktiska arbetet påbörjas. BAS-P säkerställer att risker identifieras och förebyggs redan i projekteringen, att en arbetsmiljöplan tas fram vid behov och att samtliga projektörer tar hänsyn till arbetsmiljön i sina delar av planeringen.
Vad är BAS-U?
BAS-U står för byggarbetsmiljösamordnare för utförandet. Det är den person som har ansvar för arbetsmiljön under själva bygg- eller anläggningsfasen. BAS-U ser till att arbetsmiljöplanen följs, att säkerhetsåtgärder genomförs, att maskiner och utrustning är kontrollerade och att alla på arbetsplatsen har rätt kunskaper och utbildning. BAS-U ska också uppdatera arbetsmiljöplanen om nya risker uppstår under projektets gång.
Kursens innehåll - arbetsmiljöutbildning inom bygg
I grund och botten är detta en kurs om arbetsmiljö. Syftet med BAS-P och BAS-U är att arbeta för att uppnå bästa möjliga arbetsmiljö under planerings-, utförande- samt bruksskedet. En god arbetsmiljö är det absolut viktigaste för att förebygga ohälsa och olyckor på arbetsplatsen, vilket innebär att god kunskap och förståelse i ämnet är av största vikt. En god arbetsmiljö byggs tillsammans av samtliga på arbetsplatsen.
Nya föreskrifter från och med den 1 januari 2025
Arbetsmiljöverket har omstrukturerat sitt regelverk i ett försök att göra föreskrifterna mer lättförståeliga och tydligare för alla aktörer. En del av utfallet av detta arbete är att 67 föreskrifter reducerats till endast 15 stycken. Samma regler, samma skydd för arbetstagare och samma ansvar för arbetsgivare gäller fortfarande, men hur och var reglerna hittas förändras. Det är numera mycket lättare att leta upp ansvarsområden och regler baserat på den roll du arbetar som.
Även om reglerna i stort inte ändras särskilt mycket är det ett undantag för BAS-P/U, byggherren samt projektörer som får ett utökat arbetsmiljöansvar. Det kommer bland annat ställas högre krav på BAS-P/U och byggherre att i ett tidigare skede påbörja arbetsmiljöarbetet samt högre krav på kontroller och uppföljning.
Vår utbildning är självklart uppdaterad för att följa de nya föreskrifterna.
Utbildning för BAS-P
Arbetsmiljöfrågor under planerings- och projekteringsfas
Fokus för BAS-P ligger på att samordna arbetsmiljöfrågor under planerings- och projekteringsfasen, arbetet som sker innan en arbetsplats etableras. Det innebär att BAS-P hela tiden ska lyfta frågor som rör arbetsmiljön när arbetsplatsen planeras och arbeta för att minimera riskerna i ett tidigt stadium, det vill säga arbeta förebyggande.
Arbetsmiljöplan, identifiera risker och säkerställa en hög arbetsmiljöstandard
Rollen omfattar att beakta servicemöjligheter och arbetsmiljö för de som kommer arbeta efter det att byggnads- eller anläggningsarbetet är avslutat, vilket brukar kallas bruksskedet. Att planera så att olika entreprenörer som verkar på arbetsplatsen inte skapar risker för varandra är en del av det ansvar som BAS-P har. BAS-P ska identifiera samtliga risker och minimera dessa i en arbetsmiljöplan. En arbetsmiljöplan ska visa på hur arbetsmiljöarbetet ska utföras på platsen.
Arbetsmiljöplanering och projektering
Som deltagare lär du dig att sammanställa och bedöma risker baserade på olika projektörers underlag. Du får de nödvändiga verktygen för att skapa en arbetsmiljöplan, identifiera risker och implementera åtgärder för att säkerställa en hög arbetsmiljöstandard.
Utbildning för BAS-U
Praktisk arbetsmiljöledning
När projektet övergår från projektering och planering till utförande tar BAS-U över efter BAS-P. Kort sagt ansvarar BAS-U för arbetsmiljön i praktiken. BAS-U ska se till att alla på arbetsplatsen följer arbetsmiljöplanen, att samtliga har rätt utbildning för det arbete de utför, att maskiner på arbetsplatsen är besiktigade och har de rätta tillstånden, att arbeten som utförs parallellt samordnas så det inte utgör risker för varandra samt mycket mer.
BAS-U ansvarar dessutom för att hålla arbetsmiljöplanen uppdaterad och aktuell, när ändringar skett eller om nya risker har identifierats på arbetsplatsen. Denna utbildning ger dig de kunskaper som krävs för att verka som BAS-U.
Övriga roller
I kursen behandlas även övriga rollers ansvar som byggherre, arbetsgivare, skyddsombud, skyddskommitté samt arbetstagarnas ansvar. Vi skapar oss en helhetsbild över vem som har ansvar i vilka situationer och vad som är viktigt att tänka på för varje roll.
Riskbedömning och säkerhetsåtgärder i bygg
Utöver de ovan nämnda punkterna behandlas även en rad föreskrifter mer direkt kopplade till risker och åtgärder. Bland annat får du kunskap i följande områden:
- Kemiska arbetsmiljörisker
- Ställningar
- Fallskydd
- Asbest
- Kvarts- och stendamm
- Buller
- Vibrationer
- Säkra lyft
- Belastningsergonomi
Hur fungerar onlineutbildning för BAS-P & BAS-U?
Våra utbildningar är perfekta att genomföra online i vår utbildningsportal. Med enkelheten och smidigheten hos vår plattform kan du utforska kursmaterialet på dina egna villkor och lära dig i din egen takt. Utbildningsportalen fungerar sömlöst på olika enheter och sparar dina framsteg, vilket gör det möjligt för dig att återuppta din utbildning där du senast slutade. Njut av den pedagogiska upplevelsen och alla fördelar en onlineutbildning har att erbjuda.
Vad har BAS-P och BAS-U utbildningen för giltighetstid?
Arbetsmiljöverket har inte satt någon gräns för hur länge en utbildning för BAS-P/U är giltig, dock rekommenderar vi att förnya kunskaperna åtminstone en gång var femte år. Föreskrifterna och regelverken är i ständig förändring och som BAS-P/U är det viktigt att hela tiden vara uppdaterad med det senaste som gäller.
Är kursen godkänd för ID06?
Efter avslutad kurs utfärdas ett fysiskt utbildningsbevis som skickas hem till kursdeltagaren via post. Dessutom utfärdas direkt ett digitalt utbildningsbevis som går att se och ladda ned från kursportalen. Vi är dessutom ackrediterad ID06-registrator så det finns möjlighet att få sitt resultat registrerat i ID06s databas.
Demo och frågor
Vill du testa utbildningsplattformen innan du genomför ditt köp? Har du ytterligare frågor eller funderingar? Behöver du komma i kontakt med oss av annan anledning? Maila oss på [email protected].
Vanliga frågor (FAQ)
När behövs BAS-P och BAS-U utbildning?
Utbildning för BAS-P och BAS-U behövs när du ska ta på dig rollen som byggarbetsmiljösamordnare i ett bygg- eller anläggningsprojekt där fler än en entreprenör är inblandad, vilket i praktiken gäller de allra flesta projekt. Rollen innebär ett juridiskt ansvar att samordna arbetsmiljöarbetet, både i planeringsfasen (BAS-P) och under själva byggskedet (BAS-U). Därför är det viktigt att ha rätt kunskap för att kunna agera korrekt enligt arbetsmiljölagen. Vår utbildning ger dig de verktyg du behöver för att axla ansvaret tryggt och professionellt.
Kan jag läsa kursen utan tidigare erfarenhet?
Ja, vår kurs är utformad för att vara tillgänglig även för dig som inte har tidigare erfarenhet av arbetsmiljöarbete eller byggbranschen. Vi går pedagogiskt igenom både lagkrav och praktiska exempel, så att du kan känna dig trygg i din roll efter utbildningen.
Behöver jag läsa både BAS-P och BAS-U?
Det beror på vilken roll du ska ha. Om du endast ska arbeta med planering/projektering räcker BAS-P. Ska du vara ansvarig under själva byggtiden krävs BAS-U. Men många väljer att gå en kombinerad kurs för att få en helhetsbild och för att ha möjlighet att verka som båda rollerna, och det är precis vad vår kombinerade kurs erbjuder.
Kan BAS-P och BAS-u vara samma person?
Ja, samma person kan vara både BAS-P och BAS-U, så länge denne har tillräcklig kompetens och resurser för att hantera båda rollerna. Det är dock viktigt att uppgifterna hålls åtskilda och att personen förstår det särskilda ansvaret som gäller för respektive roll enligt arbetsmiljölagen.
Får jag utbildningsbevis direkt?
Ja, efter avslutad och godkänd kurs får du både ett digital och ett fysiskt utbildningsbevis från oss. Det fysiska utbildningsbevis dröjer såklart några dagar på grund av att det behöver produceras och skickas, men det digitala genereras automatiskt direkt när du är godkänd på utbildning.
Hur ansöker jag om AFA-stöd?
Om du omfattas av kollektivavtal kan du ansöka om AFA-stöd för utbildningen via AFA försäkrings hemsida. Din arbetsgivare skickar in ansökan, ofta med hjälp av utbildningsarrangörens faktura och intyg.
Behöver jag gå om kursen vid rollbyte?
Inte om du har gått utbildningen hos oss. Vår utbildning inkluderar de kompetenser som krävs för att verka både som BAS-P och BAS-U.
Ingår BAS-P och BAS-U i samma kurs?
Ja, hos oss ingår både BAS-P och BAS-U i samma kurs. Du behöver alltså inte välja mellan dem, vi går igenom båda rollerna grundligt i ett och samma utbildningstillfälle. Det är ett smidigt alternativ för dig som vill kunna ta ansvar i både planerings- och genomförandefasen av ett projekt, eller som ännu inte vet vilken roll du kommer att ha. Många av våra deltagare uppskattar att få en helhetsförståelse för hur rollerna samverkar.